Is het tijd voor een elektrische auto? Daar zijn de meningen over verdeeld. Iedereen is het er over eens dat elektrische auto’s stil, snel en schoon zijn. Maar het beperkte bereik en het opladen vormen voor sommigen nog een bezwaar. Er is echter een tussenvorm: de plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Om deze half elektrische auto nog aantrekkelijker te maken, verpakt Kia de PHEV nu als stoere gezinsauto.

De Kia Niro is al enige tijd op de markt. Toen de Niro in 2016 verscheen, wist de auto zich meteen te onderscheiden van de massa. Dat was niet alleen dankzij het stoere uiterlijk en de royale binnenruimte, maar ook dankzij de techniek.

De Niro is een zogenaamde SUV, ofwel Sports Utility Vehcile. Dat staat voor een luxe personenauto met de ruimte, de bodemvrijheid en de stoere uitstraling van een terreinwagen. Omdat de Niro veel hoger is dan een doorsnee personenauto, is de instap makkelijker, is het overzicht over het verkeer beter en is de binnenruimte groter. Een SUV heeft echter ook een nadeel: de hoge bouw zorgt voor een slechte stroomlijn en dat levert een hoog verbruik op.

Om dat probleem op te lossen werd de Niro vanaf het eerste begin met een hybride-motor geleverd. Bij lage snelheid wordt de Niro Hybrid aangedreven door een elektromotor en op hoge snelheid door een benzinemotor. Beide kunnen ook tegelijkertijd werken om maximaal te presteren. Tijdens het remmen of uitrollen wordt de energie die daarbij normaal gesproken verloren zou gaan omgezet in elektriciteit en die “gratis” elektriciteit drijft de elektromotor aan. Op die manier is de Niro zuiniger én comfortabeler dan SUV’s met een conventionele motor.

Wie niet meer dan 45 km van de dagelijkse bestemming woont en zowel thuis als op het werk kan laden, kan 100% elektrisch rijden, zal het tankstation nooit bezoeken en rijdt logischerwijs spotgoedkoop. Wie nooit oplaadt, moet rekenen op een verbruik van ongeveer 1 op 22. Hoe meer elektrisch wordt gereden, hoe verder dat daalt. Daarbij is het elektrisch rijden zoveel comfortabeler, dat ook dat uitnodigt om trouw op te laden. Alleen wie aartslui is en zeker weet de auto nooit te zullen laden, verkiest de hybride boven de plug-in hybride.

Lees alle ins & outs van de autotest op de website van AutoZine.
U krijgt dan ook alle informatie over uiterlijk, prestaties en het weggedrag van de Kia Niro

 

Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen. Autozine is een 100% digitaal magazine, beschikbaar via de website, Android app, iPhone app, iPad app en apps voor diverse merken Smart TV. Autozine heeft een bereik van ongeveer 300.000 tot 400.000 lezers per maand.