Autozine had waterstof al opgegeven als energiebron van de toekomst. Elektrische auto’s met een batterij rijden geweldig en kunnen overal worden opgeladen, terwijl waterstof een gecompliceerde techniek is die bovendien compleet nieuwe infrastructuur vereist. Hyundai denkt echter dat er in de toekomst ruimte is voor meerdere energiebronnen. Hyundai heeft zelfs zoveel vertrouwen in waterstof dat de SUV met brandstofcel, de Nexo, daadwerkelijk in productie is genomen.

Eerst het principe achter waterstof. Een auto op waterstof is in feite een elektrische auto die zijn eigen elektriciteit opwekt. Waterstof wordt dus niet verbrand, zoals een auto op benzine of diesel dat doet. Waterstof wordt door een “brandstofcel” geleid, die het omzet in elektriciteit en water. Het water is de enige uitstoot, de elektriciteit drijft de elektromotor aan.

Het grote voordeel van een auto op waterstof is dat het bereik even groot is als dat van een auto met verbrandingsmotor. De Nexo kan ruim 650 km afleggen op een volle tank waterstof en een dergelijke afstand is met een elektrische auto op batterijen moeilijk te realiseren. Bovendien kan een auto op waterstof in enkele minuten worden volgetankt, terwijl het laden van batterijen vele uren in beslag neemt.

Lees alle ins & outs van de autotest op de website van AutoZine.
U krijgt dan ook alle informatie over uiterlijk, prestaties en het weggedrag van de Hyundai Nexo.

Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen. Autozine is een 100% digitaal magazine, beschikbaar via de website, Android app, iPhone app, iPad app en apps voor diverse merken Smart TV. Autozine heeft een bereik van ongeveer 300.000 tot 400.000 lezers per maand.