Iedereen vindt wat van auto’s. Hoe goed ze zijn, hoe ze rijden maar ook zeker hoe ze eruit zien. De top 10 van lelijkste auto’s zal dan ook nooit objectief zijn.

Tincan waagt zich aan de lelijkste auto’s die hier in Nederland nog rondrijden. En smaken verschillen natuurlijk.  Vaak zijn het niet eens slechte auto’s en als het uiterlijk je niets uitmaakt zitten er misschien wel een paar aanraders tussen.

Daihatsu Gran Move: van 1996 tot 2002 geproduceerd en in de categorie betrouwbare pakezel onverslaanbaar. Maar qua uiterlijk kan het geen handen op elkaar krijgen.

Suzuki WagonR: Vanaf 1993 in productie en valt in dezelfde categorie als de Gran Move maar is wel een stuk kleiner. Praktisch, wendbaar, betrouwbaar en in sommige delen van de wereld zeer populair:  het drie miljoenste exemplaar werd in 2008 in Japan al verwelkomd.

Fiat Multipla: wie kent hem niet, het controversiële ontwerp van Fiat. Met de wielen op de hoeken geplaats, veel binnenruimte en twee rijen van drie zitplaatsen absoluut een origineel en herkenbaar ontwerp. Volgens ons een toekomstige klassieker.

2e generatie Ford scorpio: deze generatie is maar vier jaar in productie geweest, van 1994-1998. Voor Ford was dit de eerste auto die volledig met de computer ontworpen was. Zowel qua looks als qua rijgedrag kon deze auto de journalisten en consumenten niet bekoren. Het meeste commentaar ging over de koplampen die nogal opvallend anders waren. De Scorpio verdween al snel weer stilletjes van het toneel.

Toyota Prius (1e generatie): wat velen niet weten is dat de Prius al sinds 1997 op de markt is. Het totaal saaie uiterlijk valt deze auto natuurlijk niet helemaal aan te rekenen. De lijnen werden – en worden nog steeds – grotendeels bepaald door de aerodynamica. Hoe beter deze auto presteert in de windtunnel, des te lager het verbruik. Toch jammer dat zo’n interessante auto en misschien wel een toekomstige klassieker op basis van de revolutionaire techniek geen mooier uiterlijk mee heeft gekregen.

Mercedes Vaneo: een MPV van Mercedes die gebaseerd was op de A-klasse. Deze auto is zelfs kort als zevenzitter geleverd. In dit rijtje is deze auto het korste in productie geweest, tenauwernood is de drie jaar gehaald. Een blamage voor Mercedes die deze auto’s bouwde in misschien de slechtere jaren qua kwaliteit.

Hyundai Matrix: dat deze auto getekend is door een Italiaanse designer heeft niet voorkomen dat de Matrix in deze lijst terecht komt. Het lijnenspel is onsamenhangend zeker met de achterstijl. Kijk je door het uiterlijk heen dan heb je aan deze auto een betrouwbare metgezel voor het gezin tegen zeer aantrekkelijke prijzen.

Suzuki Liana sedan: van 2001 tot 2007 in productie deze oerbetrouwbare Suzuki. Deze auto gaat gewoon niet kapot, voorzien van een distributieketting en een design dat niet onderdoet voor een lada kan hij alleen nog met betrouwbaarheid en lage prijzen een koper vinden.

SsanYong Rodius: Met deze auto val je op, je voelt je de ‘king of the road’.  Deze auto is een groot slagschip voorzien van Mercedes techniek met het bijzondere uiterlijk dankzij een Koreaanse designer die de weg kwijt was. Zelfs leverbaar geweest als 11 (!) zitter.

Nissan Micra CC: een cabrio in deze lijst mag niet ontbreken. Een cabrio ontwerpen is een extra uitdaging. Hoe zorg je dat al het gewicht, nodig voor versteviging van de carrosserie en de veiligheid, ook nog aantrekkelijk ‘weggetekend’ wordt? De Nissan Micra CC is er niet in geslaagd. Hoe je ook kijkt, deze auto is vooral lelijk van de zij- en achterkant. Het goede nieuws? Als je erin zit en de haren in de wind hebt zie je het uiterlijk toch niet. Laat die anderen maar kijken, jij bent de lachende derde. Cabrio rijden hoeft niet duur te zijn.

Mis je er eentje in de top 10? Laat het vooral weten. Wij geven regelmatig een update van deze top 10 en bij een volgende editie nemen we de meningen van anderen mee. Uiteraard werken we ook aan een lijstje TOP 10 mooiste auto’s. Ook zo’n top 10 opstellen is een uitdaging 🙂