De autosector staat niet stil. Met name de continue technologische vooruitgang heeft veel impact op deze sector. Wij houden als nieuwkomer uiteraard alle ontwikkelingen in de gaten en delen onze informatie en kennis graag!

De opkomst van zelfrijdende voertuigen

Hoe lang duurt het nog voordat je het stuur kan loslaten en de auto het grote werk doet? Weet in ieder geval dat merken zoals o.a. Tesla, Toyota, Mercedes, Nissan, Volvo, Ford en Audi hard achter de schermen werken aan de realisatie van zelfrijdende auto’s.

 Misschien merk je in jouw auto al, dat door toepassingen zoals Lane Assist, Adaptive Cruise Control en Park Assist in stapjes naar de zelfrijdende auto wordt toegewerkt.

Ook in de logistieke sector zijn er mooie ontwikkelingen. Vrachtauto’s die elektronisch aan elkaar gekoppeld zijn achter elkaar. De voorste vrachtauto fungeert als leider voor de andere vrachtauto’s. Remt de eerste vrachtauto in het konvooi af, dan remmen alle vrachtauto’s real-time met dezelfde dosering af. Zodra een nieuwe vrachtauto een konvooi nadert of invoegt, wordt automatisch contact gemaakt met de andere vrachtwagens. In de toekomst hebben de  chauffeurs in de volgende auto’s de mogelijkheid om iets anders te doen. Bijvoorbeeld de krant lezen of achter de iPad zitten. De chauffeur houdt echter altijd de controle over zijn eigen wagen en kan altijd beslissen een konvooi te verlaten en zelfstandig verder te rijden.

Een mooie ontwikkeling! Stel dat je jouw auto vanuit het Westland in de spits automatisch op de A4 aansluit in de colonne naar Amsterdam? Het asfalt wordt dan efficiënter ingezet en dat komt het terugdringen van de files ook weer ten goede. En bovendien kan je de tijd achter het stuur voor allerlei andere zaken gebruiken.

Augmented Reality achter het stuur

Augmented reality zal de komende jaren niet meer weg te denken zijn. Met Augmented Reality (AR) kan je virtuele elementen toevoegen aan de omgeving waarin je je bevindt. De werkelijkheid krijgt als het ware een extra laag. Bij verschillende automodellen is het al mogelijk om informatie op de voorruit te laten weergeven (head-up display, ofwel HUD). De bestuurder kan zo bijvoorbeeld de snelheid en de gewenste route in de gaten houden, zonder naar het dashboard te hoeven kijken. In de nabije toekomst moet het mogelijk worden om nog veel meer informatie op de voorruit te projecteren; virtuele elementen worden dan geïntegreerd in wat de bestuurder buiten ziet. Het kan bijvoorbeeld straks zo zijn dat de bestuurder via augmented reality gewezen wordt op naderende voetgangers of andere verkeersdeelnemers, of dat de straat die de bestuurder in moet rijden wordt gemarkeerd.

Bekijk hier wat videobeelden over AR:  video   en video2 en video3.

Stembediening

De stembediening bied je de mogelijkheid om bepaalde functies van het multimediasysteem, de radio, een mobiele telefoon met Bluetooth®-aansluiting of navigatiesysteem met jouw stem te bedienen.  Stembediening zal in de komende jaren een steeds belangrijkere rol spelen in ons leven en zeker in de auto zullen virtuele assistenten ons moeten helpen om de ogen op de weg te houden. Hoe vaak gebeurt het niet dat tijdens het rijden het navigatiesysteem wordt bewerkt.  Onderzoek heeft uitgewezen dat bestuurders soms te lang de handen van het stuur hebben. En dat gaat tot wel 40 seconden lang. Een afleiding van 2 seconden zorgt al voor een twee keer zo hoog risico op een ongeval.

Toename elektrische auto’s

De aanschaf van elektrische auto’s wordt sterk beïnvloed door fiscale maatregelen en de (hoge) aanschafprijs. In september 2017 stonden er in Nederland ruim 18.000 personenwagens geregistreerd die volledig elektrisch rijden. 2 Jaar geleden waren dat er nog ruim 9.000, wat betekent dat het aantal de laatste 2 jaar verdubbeld is.  Gekeken naar het totaal aan nieuwe registraties, hebben we het natuurlijk nog steeds over een bescheiden aantal.

Autofabrikanten zoals Daimler, Audi, BMW en Volvo zetten echter, in navolging van Tesla, vol in op de productie van elektrische en hybride auto’s. Zo wil Daimler meer dan 10 volledig elektrische modellen uitbrengen en gaat BMW de komende jaren maar liefst 25 elektrische modellen ontwikkelen. De BMW i-serie is het eerste voorbeeld van deze ontwikkeling. Audi heeft aangekondigd dat het nog vóór 2025 meer dan 25 geëlektrificeerde modellen in het programma zal hebben, waaronder plug-in hybriden en 100% elektrisch aangedreven modellen. Tussen 2019 en 2021 lanceert Volvo in totaal vijf volledig elektrische auto’s. Drie daarvan zijn modellen van Volvo. De resterende twee EV’s worden elektrische auto’s van Polestar, het performancelabel van Volvo. Deze vijf elektrische Volvo’s worden aangevuld met een range van plug-in hybride- en milde hybride systemen op alle auto’s.

In Nederland lijkt door fiscale maatregelen het enthousiasme voor de elektrische en hybride auto de laatste tijd wat getemperd vergeleken met andere landen in Europa. De hoge prijzen dragen hier ook aan bij. Toch zetten wereldwijd de grote autofabrikanten versneld in op het ontwikkelen van nieuwe elektrische en hybride modellen met een sterk verbeterde actieradius. Als dit leidt tot goedkopere elektrisch auto’s (aanschaf in combinatie met lage bijtelling), dan kunnen deze in Nederland beter concurreren met de auto’s met verbrandingsmotoren. Dan kan de elektrische auto best wel eens heel populair worden.