Elektrisch rijden maakt de tongen los. Er lijken alleen uiterste meningen te zijn. Of je bent (fel) tegen of je bent een evangelist op het gebied van elektrisch rijden. Maar hoe zit het nu echt? En waarom zien we de elektrische auto nog niet massaal? Volgens sommigen is dit soort auto’s duur, onpraktisch, vervuilend en niet leverbaar.

Een aantal voordelen van elektrisch rijden:
  1. Belastingvoordeel: Het 100% elektrische rijden wordt nog volop gestimuleerd. Met 4% bijtelling bent u spekkoper.
  2. Goedkoper in onderhoud: Een elektrische auto bestaat uit minimaal 40% minder onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan de koppeling, alle benzine leidingen, olie gerelateerde onderdelen. Wat er niet in zit kan ook niet kapot. En remmen doet de auto het meeste op de batterij.
  3. Goedkoper in gebruik: Elektriciteit kost nu eenmaal minder dan fossiele brandstof.
  4. Fijn rijden; Snel, altijd maximale power vanaf het begin, vloeiend optrekken, en vrijwel geruisloos. Ze dragen dus bij aan het terugdringen van de geluidshinder.
  5. Duurzaam; Zeker gerekend vanaf de uitstoot van de auto zelf (dus niet de CO2 die het kost om de auto te bouwen inclusief batterij) is de elektrische auto een van de schoonste, zo niet de schoonste manier van vervoer. De komende jaren worden de Europese eisen voor de uitstoot van deze stoffen strenger. Elektrische auto’s produceren geen fijnstof en stikstofoxiden. Nederland als geheel zal ook zonder grootschalige introductie van elektrische auto’s de strengere Europese normen wel kunnen halen. Er komen immers steeds meer benzine auto’s die aan de strengste milieueisen voldoen.
De nadelen van elektrisch rijden:
  1. Duur in aanschaf: Elektrische auto’s zijn stevig aan de prijs. Voor hetzelfde geld rijd je een grotere brandstofwagen. Elektrische auto’s zijn zo duur vanwege de hoge kosten van de batterij. Maar er zijn ook andere redenen waarom een auto erg duur wordt. De Ampera-e is Opel’s versie van de Chevrolet Bolt, een auto die in de Verenigde Staten wordt verkocht én gebouwd. Opel koopt nu onder andere voorwaarden in, wat Opel dwingt tot de prijsverhoging van bijna 6.000 euro. Met mogelijk alle gevolgen van dien.
  2. Actieradiusvrees: De rooskleurige cijfers die de fabrikanten opgeven, komen doorgaans tot stand in een laboratorium. De meeste elektrische auto’s komen in de praktijk tussen de 130 en 250 kilometer ver. Is je stroom op, dan ben je afhankelijk van een laadpaal.
  3. Laden duurt lang; Een bezoek aan de snellader betekent vaak omrijden, terwijl de publieke paal op vrijwel iedere straathoek te vinden is. Daar helpt het als er op drie fasen opgeladen kan worden. Helaas zijn er maar weinig elektrische auto’s die kunnen laden op drie fasen. De Opel Ampera laadt niet op drie fasen. Dit houdt dus in dat u echt geduld moet hebben.
  4. Het aantal “laadhufters” neemt toe: Eén van de grootste frustratie van rijders van elektrische auto’s is het rijden naar een laadpunt, dat vervolgens de hele dag of een heel weekend bezet is door een andere auto.
  5. Veel te lange levertijden: Tot op heden wordt slechts 20% van de beoogde Model 3 gebouwd. Dat was in het derde kwartaal van 2017. In dat kwartaal was het de bedoeling om er 1.600 te bouwen, maar dankzij problemen met de productie werden dat er 260 stuks, waarvan er 220 zijn afgeleverd aan klanten. De lange wachttijden kunnen ervoor zorgen dat klanten hun interesse zullen verliezen in de Model 3. Hetzelfde geldt voor de Opel Ampera-e. Een veel te lange levertijd en een grote prijsstijging. Wat is de impact hiervan? Zijn er dan echt geen alternatieven?
Alternatieven voor de Tesla Model 3 of Opel Ampera

De voornaamste redenen waarom mensen aarzelen om een elektrische auto te kopen is de actieradius. Voor veel berijders is die aarzeling niet echt nodig.  De gemiddelde dagelijkse afstand naar het werk in Nederland is slechts 22 kilometer. Alle volledige elektrische auto’s kunnen natuurlijk een veelvoud van die 22 kilometers rijden. In elk geval ruim meer dan de dagelijkse afstand naar kantoor. En dat betekent al gauw 10.000 km per jaar elektrisch rijden, in plaats van op fossiele brandstof.

Er zijn inmiddels een aantal elektrische auto’s op de markt met een accupakket met een capaciteit tussen de 30 en 40 kWh. Over smaak valt niet te twisten maar de Hyundai Ioniq, VW e-Golf, Renault ZOE en de Nissan Leaf zijn elektrische auto’s met een kortere levertijd.

De Hyundai Ioniq heb je in drie ‘alternatieve’ smaken: als Hybrid, Plug-In Hybrid en Electric. Met die laatste geraak je in theorie 280 kilometer ver. Dankzij een opgewaardeerd accupakket heeft de VW e-Golf – volgens de geijkte NEDC-cyclus – voortaan een elektrische actieradius van 300 kilometer. In de praktijk blijkt dit – door onder andere weersinvloeden – zo’n 200 tot 250 kilometer te zijn. Voorheen stond de e-Golf al na maximaal 190 kilometer stil. In werkelijkheid dus nog veel eerder. Dat doet de vernieuwde dus aanzienlijk beter. Met 300 kilometer per dag kunnen de meeste berijders met de betaalbare Renault ZOE in Nederland uit de voeten. In 30 minuten tijd kan je er 120 km. bij laden. Nadeel zijn de maandelijkse kosten van het accupakket met een kilometerprijs bovenop de aanschafprijs.

Wat ons betreft zijn de nieuwe Nissan Leaf en de aangepaste BMW i3 ook een prima alternatief. De nieuwe Leaf gebruikt als eerste Nissan’s nieuwe ProPilot zelfrijdende technologie. De technologie wordt onder andere ingezet bij het rijden op één rijstrook op de snelweg en bij het inparkeren. Daarnaast kan de auto met één pedaal worden bestuurd. Met de e-Pedal kun je  “gas geven”, de auto starten, afremmen en de auto tot stilstand brengen. Een theoretisch bereik van 378 km. is misschien niet haalbaar, maar ook bij deze Leaf kunnen we met 300 kilometer het hele land door. De Leaf komt in 2018 ook nog met een versie van 60 kWh. Ongeveer vier jaar ná de onthulling van de allereerste BMW i3 wordt de verbeterde versie voorgesteld. Enkele hoogtepunten zijn het licht gewijzigde uiterlijk en grotere accupakket (33,2 kWh) met een behoorlijke uitrusting. De actieradius van de BMW i3 is iets minder dan de Leaf maar o.i. nog steeds toereikend.

Kortom allemaal auto’s die redelijk tot goed leverbaar zijn, redelijk betaalbaar zijn en waarbij de levertijden nog acceptabel zijn. En allen met een acceptabele actieradius. En moet je toch een keer een grotere afstand afleggen, weet dan dat in Nederland op iedere 30 tot 50 kilometer een snellaadpunt staat.  Gewoon even stoppen, stekkeren en genieten van een kop koffie.  Daar heeft niemand een enorm accupakket voor nodig.

Meer weten over elektrisch rijden? Tincan Auto denkt graag met u mee.

 

Tincan is een autobedrijf dat gelooft dat auto’s kopen anders kan. Door slim in te kopen kunnen wij u als klant altijd voordeel bieden. Ons marktgebied is heel Nederland. Of u nu in Amsterdam, Den Helder, Den Haag, Groningen, Westland of Maastricht woont, wij zijn er voor u.

U kunt de auto zelf samenstellen, van Mercedes tot en met Dacia, vrijwel alle merken kunnen wij leveren. Tincan Auto, wijs met auto’s, van wens tot realiteit

Tel.: 085 – 06 06 390 (tot 22.00 uur)

 e-mail : hallo@tincanauto.nl