Het segment van stadsauto’s is steeds populairder maar ook meer competitief geworden.  Achterover leunen zit er niet in voor autofabrikanten. Het is alle zeilen bij zetten om het verschil te maken. Zo ook voor Nissan. De Micra was in 1993 de eerste Japanse ‘Auto van het jaar’. Met 7 miljoen exemplaren tot nu toe een groot succes voor Nissan.

Afbeeldingsresultaat voor nissan micra

De nieuwe Micra is een stijlbreuk met de vorige generatie die eerder wat vriendelijk en oubollig eruit zag.  Een flinke scheut design heeft hem goed gedaan. Een flitsend uiterlijk met herkenbare design elementen die we al eerder op de Nissan Juke en Qashqai zagen.

De samenwerking met Renault werpt zijn vruchten af. Het onderstel van de Renault Clio – waar de Micra op gebaseerd is – staat bekend als prettig en sportief. En de kleine (0,9 liter) benzine motoren met turbo zijn volledig bij de tijd.  De Micra wordt zelfs in dezelfde fabriek gebouwd als de Renault Clio. De portiergreep opgenomen in de ruitomlijsting van de achterportieren lijkt wellicht te zijn overgenomen van de Renault Clio, maar Nissan wijst er graag op dat het daar zelf met de Terrano vijfdeurs in 1990 al mee vooruit liep.

Interieur

De originele weg die Nissan met de nieuwe Micra inslaat wordt vrolijk voortgezet in het interieur. Vrolijk inderdaad, want daar ligt de nadruk op kleur. De klant kan net zoals bij het exterieur kiezen voor tal van kleurrijke accenten van de bekleding. De ruimte achterin past binnen de verwachtingen van auto’s uit het B-segment. De aflopende daklijn beperkt ietwat de hoofdruimte. Het bagagevolume van minimaal 300 liter beantwoordt volledig aan de verwachtingen.

Uitrusting

Nissan heeft al langer een samenwerking met Bose voor de ontwikkeling van geluidssystemen en deze banden werden voor de Micra aangehaald. Het bedrijf heeft een bijzondere installatie ontwikkeld dat bestaat uit twee basboxen in de portieren, piepkleine tweeters in de A-stijlen en een dubbele luidspreker in de hoofdsteun van de bestuurder. De geluidseffecten die hiermee worden bereikt zijn op zijn minst verrassend. Jammer is, dat de bijrijder niet in deze geluidsbeleving wordt meegenomen en dat achterpassagiers helemaal buiten de boot vallen.

Conclusie

Het begint met een spannend uiterlijk. Daarna maakt Nissan alle techniek (veiligheid en infotainment) beschikbaar die tot nu toe was voorbehouden aan de grotere modellen. Dankzij een samenwerking met Renault levert Nissan moderne benzine- en dieselmotoren die overtuigen met prima prestaties en een beschaafd verbruik. Tenslotte geeft Nissan de Micra een levendig, bijna sportief weggedrag mee.

Bent u op zoek naar een jong gebruikte of nieuwe Nissan Micra?  Laat het ons weten en we zoeken het graag voor u uit. De korting op nieuwe auto’s is al gauw 8-10%.

Bel 085 – 06 06 390 of kom gewoon direct voor een kop koffie langs: Tincan Auto, Van Leeuwenhoekstraat 1, 2693 BA ’s-Gravenzande (mailadres: Hallo@tincanauto.nl)

Wilt u meer algemene informatie over auto’s, dan biedt naar onze mening Autozine.nl veel toegevoegde waarde. Meer weten? Klik